ETAP III 2022/23

Cześć I – test on-line

I część odbywać się będzie zgodnie z terminarzem https://ojaj.wsjo.pl/terminarz/. 

Część pierwsza III etapu polega na rozwiązaniu przez uczestników testu on-line sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa.

Test składać się będzie z kilku pytań, na łączną sumę 75 pkt, przy czym za każde pytanie będzie można otrzymać 1 punkt. Na rozwiązanie testu przeznaczono 45 minut.

Dostęp, dla nauczyciela koordynującego, do loginów i haseł (pozostają bez zmian) dla uczestników są dostępne na panelu dla nauczyciela, po zalogowaniu na stronie https://rejestracja.ojaj.wsjo.pl

Po tej części nie następuje ogłoszenie wyników.


Część II – rozmowa on-line zgodnie z listą imienną z przydzielonym dokładnym terminem rozmowy.

II część – egzamin ustny – przeprowadzona zostanie rozmowa na jeden z wylosowanych tematów. Tematy zostaną umieszczone na stronie internetowej przed III etapem. Dodatkowo każdemu egzaminowanemu uczniowi zostanie zadane pytanie z lektury. Egzamin ustny podczas III etapu prowadzony będzie on-line za pomocą videokomunikatorów.

Poza pytaniami z WOK oraz lektury, dodane zostanie pytanie ogólne, np. o najlepsze wakacje lub wygląd i cechy charakteru przyjaciela / przyjaciółki. Pytania ogólne NIE zostaną wcześniej opublikowane. Rozmowa potrwa około 10 minut. Na odpowiedź uczeń będzie miał ok. 2-3 minut.

Przypominamy o zapoznaniu się z kryteriami oceny: WSKAZÓWKI DLA UCZESTNIKÓW

Uczniowie biorący udział w tym etapie otrzymają link do spotkania na komunikatorze Teams i będą stopniowo wpuszczani przez tzw. „poczekalnię” w terminie egzaminu. Prosimy aby uczestnicy nie dzwonili do Komisji, gdyż utrudnia to przeprowadzenie egzaminu innym uczestnikom.
Egzamin ustny będzie trwał około 5-10 minut podczas którego zostaną zadanie trzy pytania.
Do egzaminu proszę być przygotowanym na 15 minut przed i 15 minut po wyznaczonej godzinie. Jest to czas w którym ewentualnie połączenie może się przesunąć.

Uczeń do egzaminu ustnego może podejść w dowolnym miejscu np. w szkole lub w domu.
Przed podejściem do egzaminu proszę okazać Komisji swoją legitymację uczniowską. Brak legitymacji jest równoznaczne z dyskwalifikacją uczestnika.

Etap ten wyłania grono laureatów i finalistów Olimpiady.

Laureatami konkursu zostaną osoby, które uzyskają powyżej 80% sumy punktów egzaminu pisemnego i egzaminu ustnego. Finalistami będą osoby, które otrzymają minimum 60% sumy punktów egzaminu pisemnego i egzaminu ustnego.


Lektura i tematy rozmów:

Opowieść Wigilijna – Christmas Carol

Pytania z lektury

  1. Jakim człowiekiem był Ebenezer Scrooge? What kind of man was Ebenezer Scrooge?
  2. Kogo i dlaczego nie lubił Scrooge? Whom didn’t Ebenezer like? Why?
  3. Według Ebenezera Scrooge’a co powinno się stać z każdym kto życzy innym ‘Wesołych Świąt’? According to Ebenezer Scrooge, what should happen to anyone who wishes others 'Merry Christmas”?
  4. Co przedstawiały obrazy na kaflach pieca w domu Ebenezera? What did the paintings on the stove tiles in Ebenezer’s house depict?
  5. Jakie duchy odwiedziły Ebenezera w nocy? What ghosts visited Ebenezer at night?
  6. Opisz wizytę u Ebenezera jednego z wybranych duchów. Describe a visit to Ebenezer of one of the chosen ghosts.
  7. Co symbolizują łańcuchy oplatające ducha Marleya? What do the chains entwining Marley’s ghost symbolise?
  8. Na co i dlaczego po śmierci został skazany duch Marleya? What was Marley’s ghost condemned to after his death and why?
  9. Co miał ze sobą Duch Tegorocznego Bożego Narodzenia i jaką miało to właściwość? What did the Ghost of Christmas Present have with it, and what property did it have?
  10. Dlaczego duch Marleya przyszedł do Scrooge’a właśnie w wigilijną noc? Why did Marley’s ghost come to Scrooge on Christmas Eve night in particular?
  11. Za jakie słowa Duch Tegorocznych Świąt potępił Ebenezera? What words did the Ghost of Christmas Present condemn Ebenezer for?
  12. Dlaczego Ebenezer tak bardzo nie lubi Świąt Bożego Narodzenia?Why does Ebenezer dislike Christmas so much?
  13. Co jest głównym wątkiem w Opowieści Wigilijnej? What is the main plot in A Christmas Carol Story?
  14. Jak i dlaczego zmienia się w utworze postać Ebenezera Scrooge’a? How and why does the character of Ebenezer Scrooge change in the course of the story?
  15. Kim był Alfred? Jakim był człowiekiem? Who was Alfred? What kind of person was he?
  16. Jak długo trwa akcja książki i w jakim mieście się toczy? How long does the action of the book last and which city does it take place in?
  17. Czy polecił byś książkę znajomym? Dlaczego tak? Dlaczego nie? Would you recommend the book to a friend? Why yes? Why not?
  18. Co najbardziej podobało ci się w Opowieści Wigilijnej? What did you like best about A Christmas Carol?
  19. Co najbardziej nie podobało ci się w Opowieści Wigilijnej? What didn’t you like most about The Christmas Carol?
  20. Czy uważasz, że Ebenezer zasługuje na karę za swoje zachowanie? Jeśli tak to na jaką? Jeśli nie, dlaczego? Do you think Ebenezer deserves to be punished for his behaviour? If yes, what kind of punishment? If not, why not?
  21. Czy uważasz, że pieniądze dają szczęście? Jeśli tak, dlaczego? Jeśli nie, dlaczego? Do you think money brings happiness? If yes, why? If no, why?

Pytania z WOK

The USA

  1. Dlaczego Nowy Jork nazywany jest Big Apple? Przedstaw historię tej nazwy. New York the Big Apple. Why is New York called the Big Apple? Outline the origins of the name.
  2. Historia Oscarów – skąd wzięła się ta nagroda, jak ewaluowała, w jakich kategoriach jest wręczana, kto lub jaki film zdobyła najwięcej nagród w historii? The history of the Oscars – where did the award come from, how has it evolved, in which categories is it presented, who or what film has won the most awards in history?
  3. Świat Marvela – od czego się zaczęło? Jak marka i firma zdobyły popularność. Co sprawia, że świat Marvela jest tak popularny. Marvel Universe – where did it start? How the brand and company gained popularity. What makes the Marvel universe so popular.
  4. 9/11 Memorial and Museum – co to za miejsce i gdzie się znajduje. Jak wygląda? Jaka jest historia tego miejsca i co upamiętnia? 9/11 Memorial and Museum -what is this place and where is it located? What does it look like? What is the history of the site and what does it commemorate?
  5. Hollywoodzka Aleja Sławy – co to za miejsce, gdzie się znajduje i jaka jest jego historia. Co można tam zobaczyć? Dlaczego jest takie popularne. Hollywood Walk of Fame – what place isit, where it is located and what is its history? What can you see there? Why is it so popular?
  6. Wall Street – co się tam znajduje i czego jest synonimem. Wall Street – what is there and what is synonymous with it?

Australia

  1. Wielka Rafa Koralowa – gdzie się znajduje, dlaczego jest wyjątkowa, co spowodowało, że to miejsce znalazło się na liście UNESCO. The Great Barrier Reef – where it is located, why it is special, what made it a UNESCO site.
  2. Herb Australii – opisz historię jego powstania. Opisz herb. Jakie znajdują się tam zwierzęta i dlaczego tam są. The Coat of Arms of Australia – describe the history of its creation. Describe the coat of arms. What animals are found there and why are they there.
  3. Jakie miasto jest stolicą Australii i dlaczego właśnie to miasto nią zostało. What city is the capital of Australia and why did it become the capital?
  4. Słynni aktorzy i aktorki pochodzenia australijskiego – wybierz jednego aktora lub aktorkę. Opisz krótko jej / jego życiorys, podaj przykłady filmów, w których grali. Famous actors and actresses of Australian origin – choose one actor or actress. Briefly describe her/his biography, give examples of films in which they have starred.
  5. Fauna Australii – wybierz i scharakteryzuj dwa gatunki zwierząt, które żyją tylko w Australii lub Nowej Zelandii. The fauna of Australia – select and characterise two animal species that live only in Australia or New Zealand.

Świat– The world

  1. Sławni detektywi w anglojęzycznej literaturze i pop-kulturze. Wybierz swojego ulubionego detektywa lub panią detektyw. Scharakteryzuj postać, opisz w czym się specjalizował / specjalizowała i uzasadnij swój wybór. Famous detectives in English-language literature and pop-culture. Choose your favourite detective or lady detective. Characterise the character, describe what he/she specialised in and justify your choice.
  2. Krótka historia Halloween – opisz genezę tego święta, tradycje z nim związane. Opisz jak obchody Halloween zmieniały się przez lata na przykładach dwóch wybranych przez siebie krajów anglojęzycznych. A brief history of Halloween – describe the origins of the holiday, the traditions associated with it. Describe how Halloween celebrations have changed over the years using examples from two English-speaking countries of your choice.
  3. Świat bez plastiku. Czy Twoim zdanie jest możliwy. Uzasadnij swoją wypowiedź podając argumenty. The world without plastic. Do you think it is possible? Justify your statement with appropriate arguments.
  4. Facebook – opisz historie i kontrowersje związane z powstaniem tej firmy i marki. Facebook – describe the stories and controversies surrounding the creation of this company and brand.

Wielka Brytania– Great Britain

  1. Opowiedz o swojej ulubionej książce współczesnego brytyjskiego autora / autorki. Podaj tytuł książki, krótko opisz fabułę i uzasadnij swój wybór. Tell us about your favourite book by a contemporary British male/female author. Give the title of the book, briefly describe the plot and justify your choice.
  2. Opisz dwa miejsca w Londynie, które bardzo chciałbyś/ chciałabyś zobaczyć. Uzasadnij swój wybór i powiedz jak spędziłbyś / spędziłabyś tam czas. Describe two places in London that you would really like to see. Justify your choice and say how you would spend your time there.
  3. Loch Ness – co to jest, gdzie się znajduję, scharakteryzuj to miejsce i opisz legendy z nim związane. Loch Ness – what it is, where it is located, characterise the place and describe the legends associated with it.
  4. Słynne brytyjskie uniwersytety – wybierz jeden, uzasadnij swój wybór.  Opisz miejsce, w którym się znajduje, opowiedz o tym, co go wyróżnia. Famous British universities – choose one, give reasons for your choice.  Describe the place where it is located, talk about what makes it special.
  5. Brytyjskie fenomeny muzyki – wybierz jeden zespół lub artystę pochodzącego w Wielkiej Brytanii. Opisz jego twórczość, jak wyróżnia się na tle innych. Jaka jest historia tego zespołu lub artysty? Co ich wyróżnia? Uzasadnij swój wybór. British music phenomena – choose one band or artist who originated in the UK. Describe his or her work and how it stands out from others. What is the history of this band or artist? What makes them stand out? Justify your choice.
  6. Brytyjska rodzina królewska –czy członkowie brytyjskiej rodziny królewskiej noszą jakieś nazwisko? Jeśli tak to jakie? Kto wchodzi w skład rodziny królewskiej. Wybierz dwóch Twoim zdaniem najciekawszych członków rodziny królewskiej i krótko ich scharakteryzuj. British Royal Family – do members of the British royal family carry a surname? If so, what is it? Who is a part of the Royal Family. Choose two of the most interesting members of the Royal Family, in your opinion, and briefly characterise them.

Kanada – Canada

  1. Przedstaw podział administracyjny Kanady. Co jest jej stolicą? Kto sprawuje władzę ustawodawczą i wykonawczą. Outline the administrative division of Canada. What is its capital city? Who holds the legislative and executive powers.
  2. SkyDome w Toronto – co to jest? Opisz to miejsce i opowiedz o tym co jest w nim wyjątkowego. Jakie imprezy mogą się tam odbywać i jakie dotychczas się odbyły. SkyDome in Toronto – what is it? Describe the venue and say what is special about it. What events can be held there and what events have taken place there so far.
  3. Keanu Reeves – kim jest? Przedstaw biografię tej osoby i ciekawostki z jego życia. Keanu Reeves – who is he? Provide a biography of this person and interesting facts about his life.
  4. Kto jest obecnym premierem Kanady. Z jakiej partii politycznej się wywodzi? Opisz jego / jej politykę. Who is the current Prime Minister of Canada. From which political party does he/she hail? Describe his / her policies.
  5. Słynni aktorzy i aktorki pochodzenia kanadyjskiego – wybierz jednego aktora lub aktorkę. Opisz krótko jej / jego życiorys, podaj przykłady filmów, w których grali. Famous actors and actresses of Canadian origin – choose one actor or actress. Describe briefly his/her biography, give examples of films in which they starred.

Irlandia i IrlandiaPółnocna – Republic of Ireland and Northern Ireland

  1. Dzień świętego Patryka – opisz genezę święta i tradycje z nim związane. Wybierz jeden kraj anglojęzyczny i opisz tradycje związane z obchodami tego dnia. St Patrick’s day – describe the origins of the holiday and the traditions associated with it. Choose one English-speaking country and describe the traditions associated with the celebration of this day.
  2. Bram Stoker – kim był, opisz krótko jego biografie. Co wyróżniało jego twórczość? Jakie dzieło literackie przyniosło mu sławę? Bram Stoker – who he was, briefly describe his biography. What was distinctive about his work? What literary work brought him fame?
  3. U2 i Bono – przedstaw historię zespołu. Opowiedz o tym co ich wyróżnia. U2 and Bono – present the history of the band. Talk about what makes them different from other bands.
  4. Grobla Olbrzyma – co to za miejsce, gdzie się znajduje? Opisz je i krótko scharakteryzuj. Przedstaw legendy i historie z nim związane. The Giant’s Causeway – what is it and where is it located? Describe it and briefly characterise it. Introduce the legends and stories associated with it.
  5. Słynni aktorzy i aktorki pochodzenia Irlandzkiego – wybierz jednego aktora lub aktorkę. Opisz krótko jej / jego życiorys, podaj przykłady filmów, w których grali. Famous actors and actresses of Irish descent – choose one actor or actress. Describe briefly his / her biography, give examples of films in which they starred.