Przykładowe testy oraz poziomy etapów 23/24


Etap I
Poziom B2
Oczekiwane kompetencje gramatyczne:


czasy: wszystkie (Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past
Simple, Past Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous, Future Simple, Future
Continuous, Future Perfect Simple, Future Perfect Continuous)
konstrukcje z will oraz going to stosowane do wypowiadania się o przyszłości
pytania zależne (indirect questions)
konstrukcje z used to / would do wypowiadania się o przeszłości
strona bierna wszystkich czasów, konstrukcje typu have something done, it is said that…, she is believed
to…, be/get used to…
następstwo czasów i mowa zależna
zdania warunkowe (0, 1, 2, 3, mieszane)zdania podrzędne okolicznikowe czasu (time clauses) dotyczące
przyszłości
konstrukcje z wish odnoszące się do teraźniejszości i przyszłości oraz przeszłości
czasowniki odsłowne i bezokoliczniki (gerunds, infinitives)
czasowniki modalne, także stosowane w odniesieniu do przeszłości (must have…, should have…, needn’t
have… itd.)


Kompetencje leksykalne


Najwyższe oceny na tym etapie przyznaje się uczestnikom znającym co najmniej słownictwo, którego
opanowanie zakłada się po ukończeniu kursu na poziomie B2. Za przykład może posłużyć czwarta
część (Upper-intermediate) kursu English File OUP.

Szczegółowy zakres WOKAJ (wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego)

DO I ETAPU – CZĘŚĆ I i II.

Składowe testu ETAP I CZĘŚĆ I:
25 pytań – jednokrotny wybór
25 pytań – wisielec
25 pytań – słowotwórstwo
25 pytań – transformacje
25 pytań – kultura
Na łączną sumę 125 punktów. Czas na rozwiązanie testu 90 minut.



Etap II
Poziom B2–C1
Oczekiwane kompetencje gramatyczne


Do oczekiwań podanych w opisie etapu I należy dodać następujące zagadnienia:
konstrukcje emfatyczne: cleft sentences, inwersja
zdania warunkowe (1, 2, 3) z inwersją
rzeczywiste okresy warunkowe odnoszące się do przeszłości (np. If she was there yesterday, …)
zaawansowane struktury ze zdaniami względnymi (relative clauses), np. X, whose novel was published
last month, …; the confict, the result of which is… itp.
czas Future Perfect stosowany do przypuszczeń dotyczących przeszłych wydarzeń (np. You will have
received my letter, = Pewnie już dostałeś mój list itp.)
wszelkie formy użycia czasowników modalnych
konstrukcje z użyciem unreal past
zaawansowane konstrukcje z gerundiami i bezokolicznikami, np. having been elected, he is lucky to
have been, I’d rather have been given…, I am sorry to have kept you waiting itp.


Kompetencje leksykalne


Najwyższe oceny przyznaje się uczestnikom znającym przynajmniej znaczącą część słownictwa, którego
opanowanie zakłada się po ukończeniu kursu na poziomie C1. Za przykład może posłużyć piąta część
(Advanced) kursu English File OUP.

Szczegółowy zakres WOKAJ (wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego) do II ETAPU CZĘŚĆ I i III



Etap III
Poziom C1–C2
Oczekiwane kompetencje gramatyczne


Oprócz oczekiwań podanych w opisie etapów I oraz II należy uwzględnić następujące zagadnienia:
strona bierna czasowników frazalnych (phrasal verbs)
wyjątki od zasady następstwa czasów (np. w przypadku unreal past)
konstrukcje emfatyczne z użyciem czasowników frazalnych (np. To the attack on Mr Mackay we take
strong exception)


Kompetencje leksykalne


Najwyższe oceny przyznaje się uczestnikom znającym słownictwo, którego opanowanie zakłada się po
ukończeniu kursu na poziomie C1 (za przykład może posłużyć część Advanced kursu English File OUP)
oraz biegle posługującym się bogatym zasobem czasowników frazalnych.


Zakres tematyczny słownictwa dla wszystkich etapów


1) człowiek (np. dane osobowe, okresy życia, wygląd, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i
emocje, umiejętności i zainteresowania)
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe)
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne,
oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne)
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności oraz obowiązki, miejsce pracy, wybór
zawodu)
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania
czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy)
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale
gastronomiczne)
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki
płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług)
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza
noclegowa, wycieczki, zwiedzanie)
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje,
media)
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie
sportu)
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie)
12) nauka i technika (np. najistotniejsze odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych
urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych)
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona
środowiska naturalnego)
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne); oczekiwana jest znajomość zagadnień z
zakresu historii, geografii, kultury, systemów politycznych, edukacji i ciekawostek krajów
anglojęzycznych (Wielka Brytania i Irlandia Północna + Commonwealth, Republika Irlandii, Australia,
USA, Kanada).




Europejski system opisu kształcenia językowego

PoziomPoziom
A1 Breakthrough
(Beginning, Beginner,
Level 1)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować
podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego.
Potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia
prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i
rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że
rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
A2 Waystage
(Elementary, Pre-
intermediate, Level 2)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często
używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe
informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia,
pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach
komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany
informacji na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje
pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi
potrzebami życia codziennego.
B1 Threshold (Lower
intermediate,
Intermediate, Level 3)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych
wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które
dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego
itd. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się
zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi
tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją
interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i
aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
B2 Vantage (Upper
intermediate, Pre-
advanced, Level 4)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych
wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i
abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu
jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by
prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie
powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować
przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także
wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji,
rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
C1 Operational
proficiency (Advanced,
Level 5)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres
trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone
pośrednio. Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi
posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych,
edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze
zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów,
sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi,
łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
C2 Mastery (Proficient,
Level 6)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć
praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje z
innych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte
w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie,
spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet
w bardziej złożonych wypowiedziach.

Poniżej znajdują się przykładowe testy na rok szkolny 23/24



Poniżej zamieszczamy testy z lat ubiegłych