VII Olimpiada Języka Angielskiego Juniorów

Edycja 2025/2026

Rejestracja szkoły

Rejestracja szkół odbywa się zgodnie z terminarzem. Aby zgłosić szkołę, wypełnij formularz online:http://rejestracja.ojaj.wsjo.pl/rejestracja/

Do rejestracji wymagany jest 14-cyfrowy numer szkoły. Formularz może wypełnić wyłącznie jedna, wyznaczona osoba ze szkoły (np. nauczyciel lub dyrektor). Rejestracja przez rodzica lub inną osobę spoza szkoły nie jest możliwa.

W razie problemów ze znalezieniem numeru szkoły lub trudności przy rejestracji prosimy o kontakt mailowy: ojaj@wsjo.pl

Przygotuj następujące informacje przed rozpoczęciem rejestracji:

  • pełna nazwa i numer szkoły;
  • adres szkoły;
  • adres strony internetowej szkoły;
  • 14-cyfrowy numer szkoły (można go znaleźć w spisie opublikowanym w zakładce „Dokumenty”);
  • oficjalny adres e-mail szkoły lub dyrekcji;
  • imię i nazwisko nauczyciela odpowiedzialnego za OJAJ – koordynatora;
  • numer telefonu kontaktowego do nauczyciela koordynatora (nie do szkoły!);
  • adres e-mail nauczyciela zgłaszającego szkołę (ten adres będzie później potrzebny do logowania w panelu nauczyciela, np. do sprawdzania wyników);
  • ustalenie własnego hasła dostępu, które należy zapamiętać i nie udostępniać innym osobom.


WAŻNE: Akceptacja szkoły przez Organizatora Olimpiady może potrwać kilka godzin. Jeśli w ciągu 48 godzin od rejestracji nie otrzymają Państwo maila potwierdzającego, prosimy sprawdzić folder SPAM lub skontaktować się mailowo: ojaj@wsjo.pl

Rejestracja ucznia

Rejestracja uczniów odbywa się po przeprowadzeniu I części I etapu w szkole i zgodnie z obowiązującym terminarzem.
Do rejestracji należy zgłosić tylko uczniów, którzy uzyskali minimum 20 punkty (włącznie).
Rejestracja odbywa się poprzez panel nauczyciela: https://rejestracja.ojaj.wsjo.pl

📬 Adres do korespondencji
(Proszę koniecznie dopisać: Biuro Komitetu Głównego OJAJ)
Biuro Komitetu Głównego OJAJ Wyższa Szkoła Języków Obcych im. S.B. Lindego ul. Różana 17A, 61-577 Poznań

Uwaga: Liczy się data stempla pocztowego. Prosimy nie wysyłać przesyłek kurierem.

Karty odpowiedzi należy wysłać wraz z protokołem w terminie określonym w terminarzu.

  • Karty odpowiedzi bez wpisanej ilości punktów, nazwy szkoły lub danych ucznia będą dyskwalifikowane.
  • Brak protokołów skutkuje dyskwalifikacją uczniów.
  • Rejestracja ucznia nie jest równoznaczna z kwalifikacją do II części I etapu.

Ważne zasady

  • Rejestracji dokonuje nauczyciel zgłaszający szkołę.
  • Można rejestrować uczniów etapami, ale należy uważać, aby nie powtarzać wpisów.
  • Podwójne zgłoszenie, błędne dane lub zamiana danych między uczniami skutkują dyskwalifikacją.
  • Wszelkie błędy należy zgłaszać niezwłocznie na: ojaj@wsjo.pl

Dane wymagane do rejestracji uczniów

  • Imię i nazwisko
  • Płeć
  • Województwo i powiat zamieszkania
  • Data urodzenia
  • Klasa
  • Liczba wszystkich uczniów biorących udział w stopniu szkolnym (zgodnie z protokołem)
  • Liczba uczniów zarejestrowanych do II części I etapu (tylko ci, którzy zdobyli minimum 20 punkty)
  • Imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego ucznia do Olimpiady;

UWAGA: Rejestracja ucznia nie gwarantuje automatycznej kwalifikacji do II części I etapu – jest to bardzo istotne!

ETAP SZKOLNY: CONFIDENT USER 

Oczekiwane umiejętności językowe: 
Uczestnicy potrafią posługiwać się językiem angielskim w sposób samodzielny i swobodny. Oznacza to, że rozumieją i  umieją stosować szeroki zasób słownictwa oraz różnorodne struktury gramatyczne w odniesieniu do znanych im tematów.  Na tym poziomie kładziemy nacisk na poprawne i swobodne użycie języka oraz znajomość zagadnień kulturowych  związanych z Wielką Brytanią.

Zakres testowanych umiejętności:

  • Poprawne stosowanie podstawowych i bardziej złożonych struktur gramatycznych, obejmujące m.in. czasy (tenses), mowę zależną (reported speech), okresy warunkowe (conditionals; od zerowego do trzeciego) oraz  zdania względne (relative clauses),
  • Bogate słownictwo obejmujące tematy codzienne i ogólne, a także kolokacje, frazowe czasowniki i wyrażenia  idiomatyczne,
  • Znajomość zagadnień kulturowych dotyczących Wielkiej Brytanii, zgodnie z mapą myśli.

Kładziemy nacisk na: poprawność i szeroki zakres używanych środków językowych, będących dowodem swobodnego  posługiwania się językiem angielskim

Rodzaje zadań: test jednokrotnego wyboru, zadania ze słowotwórstwa, transformacje zdań oraz zagadki słowne (tzn.  „wisielec”)

Umiejętności poznawcze wymagane na tym etapie, czyli sposoby myślenia i rozwiązywania zadań: rozpoznawanie  i przypominanie sobie reguł językowych, a także umiejętność zastosowania wiedzy językowej i kulturowej w zadaniach

Wskazówka! W przygotowaniach do tego etapu mogą pomóc publikacje wymienione w bibliografii dostępnej w  kompendium. W kompendium znajdziesz również mapę myśli dotyczącą tego etapu.

POZOSTAŁE INFORMACJE DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI:

Liczba części etapu szkolnego: 2

1.1 Test papierowy rozwiązywany w szkole 
1.2 Test on-line rozwiązywany w szkole

1.1 TEST PAPIEROWY ROZWIĄZYWANY W SZKOLE

  • Liczba pytań: 45
  • Maksymalna liczba punktów: 45 (po 1 punkcie za każde pytanie)
  • Czas trwania: 45 minut
  • Liczba wersji: 2 (A i B), aby uniemożliwić nieuczciwe konsultacje między uczniami siedzącymi obok siebie
  • Test odbywa się jednocześnie w całym kraju, w wyznaczonym dniu i godzinie, zgodnie z terminarzem.

Przed rozpoczęciem części 1.1, czyli testu papierowego rozwiązywanego w szkole:

  • Nauczyciel-Koordynator (osoba zgłaszająca szkołę) pobiera z Panelu nauczyciela testy do druku w PDF (wersje  A i B). Testy zostaną tam umieszczone zgodnie z terminarzem.

Po zakończeniu części 1.1, czyli testu papierowego rozwiązywanego w szkole: 

  • Nauczyciel-Koordynator pobiera w PDF klucze do testów (wersje A i B) z Panelu nauczyciela. Dokumenty zostaną  tam umieszczone zgodnie z terminarzem.  
  • Nauczyciel-Koordynator lub inny wyznaczony do tego nauczyciel – anglista zatrudniony w danej szkole sprawdzają wszystkie karty odpowiedzi.
  • Nauczyciel-Koordynator rejestruje tylko uczniów z wynikiem minimum 20 punktów. Patrz: pomarańczowa  zakładka na tej stronie → „Rejestracja ucznia” (krok obowiązkowy). 
  • Nauczyciel-Koordynator przesyła Pocztą Polską: 
    • karty odpowiedzi uczniów, którzy uzyskali minimum 20 punktów, 
    • Protokół z przebiegu Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów. 
    • Protokół oraz szczegółowe informacje o wysyłce są dostępne do pobrania w jednym dokumencie, z zakładki „Protokół” (strona Dokumenty). 

Uwaga: Samo przesłanie dokumentów i rejestracja ucznia nie oznaczają zakwalifikowania do drugiej części  pierwszego etapu.

1.2 TEST ONLINE ROZWIĄZYWANY W SZKOLE

Do tej części etapu szkolnego kwalifikują się wyłącznie uczniowie, którzy zajęli miejsca od 1 do 450/500 w  rankingu punktowym pierwszej części etapu szkolnego, pod warunkiem że zostali poprawnie zarejestrowani w  systemie (tj. uczestnicy z najwyższą liczbą punktów, mieszczący się w przedziale 1–450/500 w skali całego kraju).

  • Liczba pytań: 45
  • Maksymalna liczba punktów: 45 (po 1 punkcie za każde pytanie)
  • Czas trwania: 45 minut
  • Liczba wersji: nieograniczona

Przed rozpoczęciem części 1.2, czyli testu online rozwiązywanego w szkole:

  •  Test on-line należy rozwiązywać wyłącznie na terenie szkoły. 
  • Termin i godzinę przeprowadzenia testu wyznacza szkoła, w ramach przedziału dat określonych w terminarzu. • Uczniowie mogą rozwiązywać test na komputerach szkolnych (systemy: Windows, Linux, macOS). Nie  dopuszcza się korzystania z telefonów komórkowych ani tabletów. 
  • Nauczyciel-Koordynator uzyska dostęp do loginów i haseł uczestników po zalogowaniu się do Panelu  nauczyciela.

Po zakończeniu części 1.2, czyli testu online rozwiązywanego w szkole: 

  •  Wyniki będą dostępne wyłącznie w Panelu nauczyciela po zalogowaniu. 
  • Nie udzielamy informacji o wynikach telefonicznie ani mailowo. • Ogłoszenie wyników drugiej części etapu szkolnego oraz listy osób zakwalifikowanych do półfinału nastąpi  zgodnie z terminarzem.

Do półfinału OJAJ zostanie zakwalifikowanych maksymalnie 130 – 150 uczestników, którzy w zestawieniu wyników z  całego kraju uzyskali najwyższe rezultaty.

ETAP PÓŁFINAŁOWY: ADVANCED EXPLORER

Oczekiwane umiejętności językowe:
Uczestnicy potrafią posługiwać się językiem angielskim samodzielnie i swobodnie w różnych sytuacjach – zarówno w tematach znanych, jak i mniej znanych. Rozumieją i interpretują bardziej złożone teksty, analizują ich treść, porównują idee i punkty widzenia oraz jasno formułują własne wnioski.
Na tym etapie szczególny nacisk kładzie się na poprawność i różnorodność użycia struktur gramatycznych i słownictwa, znajomość zagadnień kulturowych i historycznych związanych ze Stanami Zjednoczonymi (zgodnie z mapą myśli), a także na umiejętność wypowiedzi ustnej dotyczącej kultury, historii, literatury (czyli lektury) i doświadczeń osobistych.

Zakres testowanych umiejętności:

  • Poprawne stosowanie podstawowych i bardziej złożonych struktur gramatycznych (m.in. mieszanych trybów warunkowych i inwersji stylistycznej),
  • Bogate i precyzyjne słownictwo obejmujące zarówno zakres ogólny, jak i tematyczny,
  • Znajomość kolokacji, czasowników frazowych oraz wyrażeń idiomatycznych,
  • Znajomość faktów kulturowych dotyczących Stanów Zjednoczonych (zgodnie z mapą myśli),
  • Umiejętność udzielenia spójnej i logicznej odpowiedzi ustnej na pytania dotyczące przeczytanej lektury oraz zagadnień kulturowych i historycznych,
  • Umiejętność doboru stylu wypowiedzi do sytuacji,
  • Umiejętność porównywania wątków i wydarzeń z książki z własnymi doświadczeniami,
  • Zrozumiałe, płynne i uporządkowane wyrażanie opinii.

Kładziemy nacisk na:

  • Poprawne użycie zaawansowanych struktur gramatycznych,
  • Rozbudowane słownictwo,
  • Wiedzę kulturową o USA (zgodnie z mapą myśli dla tego etapu),
  • Zrozumiałe, rozwinięte, spójne i logiczne wypowiedzi ustne.

Rodzaje zadań: test jednokrotnego wyboru, zadania ze słowotwórstwa, transformacje zdań oraz zagadki słowne (tzn. „wisielec”), pytanie i odpowiedź (w części ustnej tego etapu)

Umiejętności poznawcze wymagane na tym etapie, czyli sposoby myślenia i rozwiązywania zadań:
dokładny dobór form i znaczeń, precyzyjne przekształcanie struktur językowych, umiejętność zastosowania wiedzy kulturowej w zadaniach oraz analiza i porównywanie wątków i wydarzeń z lektury z własnymi doświadczeniami

Wskazówka! W przygotowaniach do tego etapu mogą pomóc publikacje wymienione w bibliografii dostępnej w kompendium. W kompendium znajdziesz również mapę myśli dotyczącą tego etapu.

POZOSTAŁE INFORMACJE DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI:

Liczba części etapu półfinałowego: 2

2.1 Test online rozwiązywany w szkole

2.2 Rozmowa online za pośrednictwem platformy do wideokonferencji (z dowolnej lokalizacji)

2.1 TEST ONLINE ROZWIĄZYWANY W SZKOLE

  • Liczba pytań: 45
  • Maksymalna liczba punktów: 45 (po 1 punkcie za każde pytanie)
  • Czas trwania: 45 minut
  • Liczba wersji: nieograniczona

Przed rozpoczęciem części 2.1, czyli testu online rozwiązywanego w szkole:

  • Test on-line zostanie przeprowadzony w różnych terminach dla poszczególnych województw. Szczegółowe daty i godziny znajdują się w terminarzu.
  • Test on-line należy rozwiązywać wyłącznie na terenie szkoły.
  • Uczniowie powinni rozwiązywać test na komputerach szkolnych (systemy: Windows, Linux, macOS). Nie dopuszcza się korzystania z telefonów komórkowych ani tabletów.
  • Nauczyciel-Koordynator uzyska dostęp do loginów i haseł uczestników po zalogowaniu się do Panelu nauczyciela.

Po zakończeniu części 2.1, czyli testu online rozwiązywanego w szkole:

  • Ogłoszenie wyników pierwszej części etapu półfinałowego oraz listy osób zakwalifikowanych do drugiej części tego etapu nastąpi zgodnie z terminarzem.
  • Wyniki będą dostępne wyłącznie w Panelu nauczyciela po zalogowaniu. Nie udzielamy informacji o wynikach telefonicznie ani mailowo.

INFORMACJA DLA UCZNIÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO ETAPU 2.2, CZYLI ROZMOWY ONLINE
Prosimy, aby każdy uczeń, który zakwalifikował się do etapu 2.2, przesłał wiadomość e-mail na adres ojaj@wsjo.pl zawierającą swoje dane. Termin nadsyłania zgłoszeń do etapu ustnego jest podany w terminarzu. Niewysłanie wiadomości z wymaganymi danymi w wyznaczonym terminie będzie skutkować dyskwalifikacją uczestnika.

We wiadomości e-mail zgłaszającej udział w etapie ustnym należy podać:

  • imię i nazwisko,
  • nazwę szkoły wraz z miejscowością,
  • login z platformy e-learningowej, na której odbywały się poprzednie etapy OJAJ (login można uzyskać od Nauczyciela-Koordynatora),
  • numer telefonu ucznia, który będzie wykorzystany wyłącznie w przypadku wystąpienia ewentualnych problemów technicznych. Podanie numeru telefonu jest obowiązkowe, ponieważ umożliwia szybki kontakt.

Ważne:

  • Nie wysyłaj hasła do platformy e-learningowej.
  • Na każdy otrzymany mail odpowiemy, potwierdzając jego odbiór.

Jeśli nie otrzymasz potwierdzenia w ciągu 3 dni roboczych, oznacza to, że:

  • wiadomość nie dotarła albo
  • została wysłana na niewłaściwy adres e-mail.

W takiej sytuacji prosimy o ponowne wysłanie zgłoszenia.

Każdy uczestnik zostanie przypisany do konkretnego dnia i godziny etapu ustnego. Szczegółowy harmonogram zostanie opublikowany na stronie internetowej, w pomarańczowej zakładce, w sekcji ETAPY/REJESTRACJA.

2.2 ROZMOWA ONLINE ZA POŚREDNICTWEM PLATFORMY DO WIDEOKONFERENCJI MICROSOFT TEAMS
Ta część etapu półfinałowego może odbyć się w szkole albo w innym miejscu. Uczestnik ma możliwość wzięcia udziału w rozmowie z dowolnej lokalizacji, także z domu.

Lektura obowiązująca na tym etapie to „Akademia Crookhaven: szkoła oszustów” J.J. Arcanjo. Szczegółowe informacje dotyczące lektury znajdują się w pliku „O lekturze” zamieszczonym w kompendium (zakładka „Materiały”).

Wskazówka! Zanim przystąpisz do rozmowy, przeczytaj uważnie treść pliku „Pozostałe informacje dla uczestników” zamieszczonego w kompendium (zakładka „Materiały”) – znajdziesz tam ważne wskazówki dotyczące przygotowania i zasad podczas wideokonferencji.

Liczba pytań: 4

  • 2 pytania dotyczące lektury „Akademia Crookhaven: szkoła oszustów” J.J. Arcanjo,
  • 2 pytania dotyczące USA (zgodnie z mapą myśli)

Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:

  • zakres wiedzy,
  • zasób struktur językowych i poprawność językowa,
  • bogactwo słownictwa,
  • płynność wypowiedzi,
  • wymowa

Maksymalna liczba punktów za część ustną wynosi 40.

Wskazówka! W przygotowaniach do tego etapu mogą pomóc następujące pliki znajdujące się w kompendium: „Myślenie krytyczne” i „14 kroków do sukcesu w części ustnej konkursu”. (zakładka „Materiały”)

Po zakończeniu części 2.2, czyli rozmów online za pośrednictwem platformy do wideokonferencji:

  • Ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych do etapu finałowego nastąpi zgodnie z terminarzem.
  • Wyniki będą dostępne wyłącznie w Panelu nauczyciela po zalogowaniu. Nie udzielamy informacji o wynikach telefonicznie ani mailowo.

Etap 3 -[składa się z 2 części]

Informacje zostaną opublikowane w późniejszym terminie.