I Etap, część I i II 24/25

I etap składa się z dwóch części: testu pisemnego na papierze oraz testu on-line.

I etap, część I (test papierowy wykonywany w szkole) 

Etap szkolny przeprowadzany jest w postaci egzaminu papierowego. Test składać się będzie z 45 pytań, za każde pytanie będzie można otrzymać 1 punkt. Na rozwiązanie testu przeznaczono 45 minut. Po sprawdzeniu testów przez nauczyciela/i nauczyciel koordynator (zgłaszający szkołę do udziału) rejestruje uczniów, którzy zdobyli 22 punkty włącznie i więcej. Zgodnie z terminarzem nastąpi ogłoszenie kwalifikacji do II części etapu I. I część etapu I polega na rozwiązaniu przez uczestników testu sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa oraz WOKAJ.

Test jest przeprowadzany jednocześnie w całym kraju we wskazanym dniu i godzinie. Prawidłowość przebiegu Olimpiady na terenie szkoły może być skontrolowana przez wizytację osób powołanych przez Komitet Główny OJAJ na terenie całego kraju.

Test przygotowany zostanie dla dwóch grup – A i B, tak by uczniowie sąsiadujący ze sobą nie mieli możliwości nieuczciwych konsultacji.

Poziom testu – od B2 do C2. 

Poziom testu mieści się w zakresie od B2 do C2 – Organizator nie określa szczegółowo wymaganych poziomów znajomości języka dla poszczególnych etapów i ich części.  Informujemy, że poziom całej Olimpiady – wszystkich jej etapów – obejmuje zakres od B2 do C2, przy czym trudność zadań wzrasta stopniowo z etapu na etap i jest coraz wyższa dla każdej części każdego etapu. 

Pliki w formie PDF: plik z testem oraz plik z kluczem będą umieszczone (zgodnie z terminarzem) DO POBRANIA W PANELU DLA NAUCZYCIELI KOORDYNATORÓW (http://rejestracja.ojaj.wsjo.pl).

Karty odpowiedzi SPRAWDZA NAUCZYCIEL KOORDYNATOR. Po I części etapu I oraz po sprawdzeniu testów nauczyciel REJESTRUJE UCZNIÓW, którzy zdobyli 22 i więcej punktów. Kolejno KARTY ODPOWIEDZI, PROTOKÓŁ, DOKUMENTACJA RODO uczestników z danej szkoły, którzy uzyskali więcej niż 22 (włącznie) punkty, pakowane są do JEDNEJ koperty / paczki i wysyłane do Komitetu Głównego Olimpiady listem poleconym priorytetowym za potwierdzeniem odbioru w celu weryfikacji (tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej, nie można wysyłać kurierem). NIE NALEŻY PRZESYŁAĆ dokumentów uczniów, którzy nie zostali zakwalifikowani do dalszego uczestnictwa. Braki w dokumentacji skutkują dyskwalifikacją uczestnika.

Po I części etapu I należy OBOWIĄZKOWO zarejestrować uczniów!

DO II CZĘŚCI ETAPU I PODCHODZĄ WYŁĄCZNIE UCZNIOWIE, KTÓRZY uplasowali się na miejscach od 1 do 450-500 W I CZĘŚCI ETAPU I ORAZ ZOSTALI POPRAWNIE ZAREJESTROWANI W SYSTEMIE! (czyli pierwsze 450- 500 osób z całej Polski)

ADRES DO KORESPONDENCJI

(Proszę koniecznie dopisać Biuro Komitetu Głównego OJAJ)

Biuro Komitetu Głównego OJAJ
Wyższa Szkoła Języków Obcych im. S.B. Lindego
61-577 Poznań, ul. Różana 17A.


I etap, część II (test on-line wykonywany w szkole) 

Test online może być rozwiązywany WYŁĄCZNIE NA TERENIE SZKOŁY.

Szkoła sama decyduje o dniu i godzinie przeprowadzonego egzaminu, mieszcząc się w zakresie dat podanych w terminarzu.

II część etapu I polega na rozwiązaniu przez uczestników testu on-line sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa oraz WOKAJ. Test składać się będzie z 45 pytań, za każde pytanie będzie można otrzymać 1 punkt. Na rozwiązanie testu przeznaczono 45 minut.

Poziom testu – od B2 do C2. 

Poziom testu mieści się w zakresie od B2 do C2 – należy się spodziewać zadań o wyższym stopniu trudności niż w części I etapu I. Organizator nie określa szczegółowo wymaganych poziomów znajomości języka dla poszczególnych etapów i ich części.  Informujemy, że poziom całej Olimpiady – wszystkich jej etapów – obejmuje zakres od B2 do C2, przy czym trudność zadań wzrasta stopniowo z etapu na etap i jest coraz wyższa dla każdej części każdego etapu. 

Uczestnicy przystępujący do II części etapu I mogą rozwiązywać test on-line z komputerów szkolnych (na systemie Windows, Linux, MacOS, nie mogą podchodzić do konkursu na telefonach komórkowych czy tabletach).

Prawidłowość przebiegu Olimpiady na terenie szkoły może być skontrolowana przez wizytację osób powołanych przez Komitet Główny OJAJ na terenie całego kraju.

Dostęp dla nauczyciela koordynującego do loginów i haseł dla uczestników zostanie opublikowany w panelu dla nauczyciela po zalogowaniu na stronie https://rejestracja.ojaj.wsjo.pl

Ogłoszenie wyników II części etapu I oraz kwalifikacji do etapu II nastąpi zgodnie z terminarzem.

Do etapu II Olimpiady kwalifikowani są uczestnicy, którzy uplasowali się na miejscach 1-150 (130-150 najlepszych uczniów z całej Polski).

Wyniki będą dostępne tylko dla nauczyciela rejestrującego szkołę W PANELU DLA NAUCZYCIELI PO ZALOGOWANIU. Zespół OJAJ nie informuje o wynikach drogą telefoniczną ani mailową.

W obecnej edycji Olimpiady Organizator nie podaje szczegółowo wymaganego poziomu znajomości języka dla poszczególnych etapów i ich części. Poziom całej Olimpiady – wszystkich jej etapów – obejmuje zakres od B2 do C2, a trudność zadań wzrasta stopniowo z etapu na etap i jest coraz wyższa dla każdej części każdego etapu. 

Nie podajemy też z góry rodzajów testów online i papierowych, jakie mogą pojawić się w poszczególnych częściach każdego etapu Olimpiady. Uczestnicy mogą spodziewać się między innymi takich typów zadań, jak np.: test jednokrotnego wyboru, słowotwórstwo, transformacje, zadania polegające na uzupełnianiu brakujących liter w wyrazach (tzw. wisielec), pytania dotyczące elementów wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (tzw. WOKAJ) i tym podobne. Informujemy, że na żadnym z etapów nie będzie pytań z odsłuchu czy rozprawek.

Organizator w ten sposób chce zmotywować uczestników do samodzielności i odpowiedzialności za proces kształcenia, aby nie próbowali ograniczać się w przygotowaniach wyłącznie do ściśle określonego zakresu wymagań. Brak wskazania poziomu zadań ma odzwierciedlać nieodłączne cechy języka – wieloaspektowość i płynność. Trzeba bowiem pamiętać, że granice między poziomami znajomości języka są płynne i nie ma w pełni obiektywnych narzędzi do ich ścisłego definiowania, co wynika z samej natury języka. Nawet dostępne charakterystyki i standardy poziomów kompetencji językowych, takie jak np. system CEFR, są z konieczności orientacyjne, a nie rozstrzygające.

Szczegółowy zakres WOKAJ (wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego) do I ETAPU CZĘŚĆ I i II.

Instrukcja dla uczniów – ETAP I, CZĘŚĆ II